Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2009 14:55 - Молба до Министерски Съвет
Автор: edrev Категория: Политика   
Прочетен: 1749 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 25.11.2009 15:00


ДО:ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РБ

НА ВНИМАНИЕТО НА МИНИСТЪР - ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ

                                                         

МОЛБА

от Николай Магриотов Едрев

 

Във връзка с бездействието на органите и липса на ефективност за предотвратяване и разкриване на престъпленията по Чл.346 от НК

                     

 

 

  Уважаеми Г-н Министър – Председател,

 

 

 

Във връзка с извършени престъпления, от които пострадах през последните две години се принудих да направя анализ  на причините и предпоставките, както и на дейността и ефективността на органите във връзка с престъпленията по   Чл.346 от НК.Резултатите от това изследване за мен са направо потресаващи и по тази причина се обръщам към Вас с молба за Вашето внимание, не само в качеството Ви на Министър – Председател, но и като човек познаващ проблемите на системата на правораздавателните органи като цяло, а факт е, че системата страда от сериозни пропуски и фактически действия са необходими за преодоляването им.

 

От обобщените доклади за дейността на Софийска Районна Прокуратура за 2007 и 2008 г., които анализирахме във връзка с престъпленията по чл.346 от НК извадих заключение, че има пълна абдикация на Държавата и правораздавателните органи по отношение на тези общоопасни престъпления, които по мое мнение представляват по същество видима проява на организирана престъпност, която не се отчита от органите като такава и не се обръща достатъчно внимание на заплахата за националната сигурност, която създават и защитата  на правата и свободите на гражданите и опазване на техния живот, здраве и имущество.

Общоизвестно е, че тези престъпления се извършват от организирани престъпни групи, характеризиращи с се с  изключително добра финансова и обща ресурсна осигуреност, мобилност, добра подготовка и изполващи пропуските, допускани от правораздавателните органи. Тези пропуски създават увереност на извършителите на престъпления, като цяло и чувство за безнаказаност при извършването им, а с действията си органите на МВР и Прокуратурата  и особенно с  бездействието, оказва пасивно съдействие на извършителите на тези престъпления, а както сме свидетели от разкритията в последно време и на активно съдействие.

Приходите от тази престъпна дейност се използват за финансиране на други, много по - тежки прояви на организираната престъпност и като цяло създават заплаха за националната сигурност в страната.Средно на територията на Софийска Районна Прокуратура се извършват 2500 – 3000 противозаконно отнемания на МПС годишно, което по груби изчисления прави между 30 и 50 млн.лева годишно приходи за организираната престъпност.При тези числа не е чудно, че ресурсната обезпеченост на тези групи е в хиляди пъти по – голяма от ресурсите с които разполагат органите за разкриването на тези престъпления. По същата причина също не са за учудване резултатите от разкриването на тези престъпления ( 2 – 3 %) или направо доближаващи се до абсолютната нула.Причините за това могат да се нарекат комплексни и по мое  мнение би трябвало да са приоритет на държавата и на правораздавателните органи.

 

Прави впечатление, че нисък процент на разкриваемост се наблюдава при тези престъпления, за които се изисква реална оперативна дейност за разкриване на извършителя, тъй като при тях механизмът на извършване е такъв, че не предполага оставянето на достатъчно следи, насочващи към дееца /кражбата на МПС/. Това в по-широк план означава, че дейността на оперативните работници изобщо не е на нужното ниво. Задължение, именно, на тези служители на МВР е да разкрият извършителя на престъплението. Дознателите и прокурорите работят по делата срещу известен извършител главно за престъпления, за които още от самото начало е ясно кой е авторът на деянието, т.е. при които не се налага извършването на оперативна работа.През 2007 и 2008 г. се наблюдава спад в разкриваемостта. Част от причините за тази отрицателна тенденция бяха изложени по-горе. Този спад в разкриваемостта се потвърждава още и от факта на спрените досъдебни производства срещу неизвестен извършител.

Както и в предходните години, структурата на престъпността се запазва същата – най-голям дял имат посегателствата срещу собствеността, а от тях – кражбите. Посегателствата спрямо МПС също продължават да имат висок ръст.Трябва да се отбележи, че почти всички спрени от СРП досъдебни производства срещу неизвестен извършител съдържат само протокол за разпит на пострадалия и протокол за оглед на местопроизшествието, които действия са извършени от дознателите. По тези дела масово липсва индиция за каквато и да било оперативна дейност. При това положение, не е чудно, че делата се спират, а нерядко и абсолютната давност по тях изтича.

Ако развием тези разсъждения докрай, би могло да се направи извод, че оперативната дейност, където действително е необходима, е незадоволителна. Отнесено към дейността на СРП, това обяснява в голяма степен спада на делата, внесени в съда, за което ще стане дума по-долу. Общоизвестен е фактът, че прокуратурата няма функции по разкриване на престъпленията, а тези функции са изцяло в правомощията на органите на МВР. Качеството на разследване като цяло не е на достатъчно добро ниво, тъй като то е пряка последица от натовареността на разследващите органи, текучеството при тях, условията при които работят, квалификацията им и липсата на опит на някои разследващи полицаи.Наблюдава се тенденция, дознателите да напускат системата на МВР. Това се дължи на лошите условия на труд, при които работят дознателите, напрежението и натовареността в работата им.

Основна причина за малкия брой внесени в съда дела се дължи на спада в разкриваемостта.Обяснението за този факт трябва да се търси основно в обстоятелството, че това са най-вече дела срещу неизвестен извършител, по които са били изчерпани процесуалните способи за разкриване на извършителя или въобще не са били извършвани такива. По-конкретно, най-висок дял от тях заемат престъпленията по чл.346 НК /новообразувани – 2 997, внесени – 56 по данни за 2008 г./. По отношение на престъпленията по чл.346 НК трябва да се каже, че те предимно се образуват срещу неизвестен извършител и в рамките на срока на разследване не може да се разкрие извършителят на престъплението, поради което се спират( за престъпления по чл.346 НК – 107 предадени на съд лица).След спирането им и връщането съгласно чл.245 ал.1 от НПК за продължаване на работата по издирване на извършителя на престъплението, органите не предприемат никакви действия и по тези дела изтича абсолютната давност, без реално да е извършвана работа.

Продължава да бъде неразрешен проблем липсата на единна информационна мрежа между структурите на МВР, от една страна, и между тях и прокуратурата, от друга.За повишаване резултатите в борбата с престъпността следва да се засили екипната работа между разследващите органи и оперативните работници, като освен това информацията, събрана с помощта на оперативни способи, да може да бъде използвана за доказване на вина по реда на НПК. Оперативната дейност следва да бъде насочена в по-голяма степен в посока подпомагане процеса на доказване, а не да бъде самоцелна.За подобряване на разкриваемостта е нужно още при подаването на сигнал за извършено престъпление да се сформира екип от извършващия проверката и оперативен работник, за да може по-бързо да се стига до разкриване на дееца. В настоящия момент при възложена от СРП проверка тя се извършва в по-голямата част от районни инспектори, които се задоволяват само да изпълнят дадените от прокурора указания, без да се извършва оперативна дейност.

Друг проблем при противодействието на престъпността е твърде недостатъчната кадрова и материално-техническа обезпеченост на органите на МВР и главно на дознателския апарат. Дознателите са недостатъчно като щат, а и самият този щат не е зает изцяло. От друга страна, откакто новият НПК влезе в сила, разследването на повече от 95% от досъдебните производства се прехвърли върху дознателите. Това доведе до рязко увеличаване на натовареността в работата на този орган.

Като цяло работата по преписките образувани по чл.346 от НК се характеризират с малка или никаква работа от страна на прокурора по ръководство и надзор на разследването при упражняване на правомощията си визирани в чл.196  НПК.

Проблемите, поставяни от Прокуратурата относно материално – техническото, кадрово и ресурсно обезпечаване както на Прокуратурата, така и на органите на МВР нееднократно е поставян, но не са взети никакви мерки за подобряването им.Приоритетите на Прокуратурата са всяка година едни и същи, без да се наблюдава някаква промяна при решаването на проблемите.Поставяните искания за промяна в законодателството също не се предприемат от законодателният орган.В конкретния случай, по мое мнение не е зле да се помисли за инкриминиране на притежаването на предмети и устройства предназначени за противозаконно отнемане и взломяване на МПС, което ще позволи на органите на МВР по – успешно да предотвратява престъпленията и да действа превантивно.Във връзка с превенцията е необходима по – настоятелни действия от страна на МВР в оказването на натиск на известните на органите лица от криминалния контингент, за които се знае или предполага съпричастност към извършването на престъпленията, както и да информират съответните органи за започване на проверки за измуществено им състояние и произход на средства и ред други мерки, с които да се възпрепятстват възможностите за подготовка и осъществяване на престъпна дейност в тази насока.

 

В тази връзка Ви Моля, да предприемете фактически действия за подобряване работата на органите във връзка с тези престъпления и да ме информирате за мерките които са предприети и следва да бъдат приети от Правителството на РБ за предотвратяване и разкриването им,  с цел да се ограничи вредното влияние за стопанството, националната сигурност и защита на правата на гражданите и опазване на техния живот, здраве и имущество.

 

 

 

 

 С уважение:...............................................

                          Николай Магриотов Едрев



Тагове:   съвет,   молба,   Министерски,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: edrev
Категория: Други
Прочетен: 63168
Постинги: 8
Коментари: 0
Гласове: 12
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол